Jag, Linus Jonkman (generationsexpert Sigma) och Tomas de Souza (Good Old) håller full fart i debattpanelen. Rasmus Carlsson (Target Language) guidar i debatten. Det finns mycket att prata om när det gäller morgondagens mediearbetsmarknad. Hur bör företagen agera för att inte bara attrahera de vassaste talangerna utan även behålla dem för att inte tappa "kompetens i huset"? Hur resonerar generation X och Y när de ska välja arbetsplats? Vilka rekryteringskanaler använder man? Vad är viktigast - en trygg anställning eller självförverkligande? För mer teorier om X och Y, se Linus Jonkmans spännande funderingar här. Vilken generation tillhör du? Själv känner jag väl igen mig i Linus beskrivning av vad som kännetecknar ett typiskt X :)

Minglet och debatten tar fart på HIPP i Malmö. Kul att mediehusen alltmer börjat intressera sig för diskussioner som dessa. Personligen tycker jag att det är viktigt att inte bara säga att man ligger i framkant, till exempel med den senaste digitala teknikern, utan att faktiskt göra det, eller åtminstone sträva efter det på ett trovärdigt sätt. Just trovärdigheten är viktig, för de vassste kandidaterna har alltid möjlighet att i viss mån välja arbetsgivare och så kommer de fortsatt att vara framöver. Att ta ombord en medarbetare med mycket god potential är en av nycklarna när det handlar om att rekrytera rätt. Hellre ska kostymen vara lite för stor än för liten :) Den som står lite på tillväxt kan bli ditt bästa guldkorn.
Tack alla för era snälla och uppmuntrande kommentarer efter minglet!
/ Linda
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar